ABC Witaminy C. Suplementacja i właściwości.

Witamina C, czyli was askorbinowy, musi być dostarczana do organizmu, a jej niedobory są przyczyną wielu chorób i dolegliwości. Nie tylko potrzebna jest nam do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale wpływa też na kondycję naszej skóry. Jak rozsądnie ją stosować?

Czy wiesz, że witamina C jest bardzo aktywna biologicznie? Stymuluje organizm i wyłapuje wolne rodniki, które są przyczyną powstawania chorób i starzenia się skóry. Jej wchłanialność waha się na poziomie 70-80% w przypadku dawki 180 mg u osoby niepalącej, co jest bardzo dobrym wynikiem. Czasami jednak witamina C słabiej się wchłania, a dzieje się tak gdy organizm jest w słabej kondycji. Warto też pamiętać o tym, że kwas askorbinowy jest magazynowany przez nasz organizm w niewielkich ilościach, dlatego powinniśmy dbać o to, by był cały czas dostarczany poprzez spożywanie produktów bogatych w witaminę C – głównie warzyw i owców. Zadbać o to powinny zwłaszcza osoby palące. Jak wykazały badania (przeprowadzone na palaczach) kwas askorbinowy wraz z innymi przeciwutleniaczami (m.in. witaminą E) hamuje proces utleniania lipidów, które są odpowiedzialne za wiele biologicznych funkcji w naszym organizmie.


Zawartość witaminy C w 100 g świeżych owoców lub warzyw

Witamina C w kosmetykach

Jako składnik kosmetyków i suplement przyjmowany w postaci proszków, tabletek jest niezwykle skuteczna. Zabiegi rozjaśniające z wykorzystaniem witaminy C już od lat świetnie spisują się w walce z przebarwieniami i zmarszczkami. Można powiedzieć, że „moda” na ten składnik praktycznie się nie kończy. Jako kosmetolog nie wyobrażam sobie nie stosować tej substancji. Kwas askorbinowy można wykorzystywać w wielu różnych dolegliwościach skórnych i jest to niewątpliwie duża zaleta. Kiedy nie wiesz jaki kosmetyk na noc wybrać, a potrzebujesz nawilżenia i odżywienia, twoja skóra jest szara i blada, wtedy zawsze możesz wybrać serum czy ampułki, które zawierają witaminę C. Świetnym rozwiązaniem są też maski w płacie, które nakłada się na twarz, szczególnie przed wielkim wyjściem i okresem wakacyjnym.

Dawkowanie

Zapotrzebowanie na witaminę C u dorosłej osoby waha się od 45 do 90 mg witaminy C na dobę. Przedawkowanie dziennego zapotrzebowania nie jest dobre, niedobór też ma swoje konsekwencje zdrowotne. Objawami świadczącymi o niedoborze są na przykład: pękanie naczynek, spowolnione gojenie się ran, podatność na infekcje, wypadanie zębów czy bóle mięśni i stawów. Nadmiar natomiast może objawiać się ciągłymi biegunkami, wymiotami, bólem brzucha oraz wysypką na skórze. Oczywiście tego rodzaju sytuacje zawsze konsultujmy ze specjalistą. Obecnie praktycznie w każdym mieście w Polsce możemy skorzystać z kroplówek witaminowych (wlewy z witaminy C), których ilość uzgadniania lekarz po dokładnych badaniach. Po wlewie dożylnym czujemy różnicę od razu. Fajnie skorzystać z nich wtedy, kiedy intensywnie trenujemy, przygotowujemy się do jakiegoś wysiłku lub mamy dużo stresu w codziennym życiu. W przypadku suplementacji również należy skonsultować się ze specjalistą oraz przestrzegać zaleceń producenta. Wybór preparatów jest ogromny, a kwas askorbinowy w postaci proszku i nie tylko znajdziemy w każdej aptece. Ważne by nie zapominać jak bardzo witamina C jest nam potrzebna w codziennym życiu.


1. Polskie Towarzystwo Farmaceutyczne: Farmakopea Polska IX. Warszawa: Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, 2011.

2. Biochemia stresu oksydacyjnego. Uniwersytet Jagielloński, Zakład Biotechnologii Medycznej. s. 39. [dostęp 2014-11-07].

3. //www.mp.pl/pacjent/leki/subst.html?id=474

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o
POLECAMY:
Targi kosmetyków naturalnych cieszą się coraz większą popularnością, zarówno wśród fanek tego rodzaju pielęgnacji jak i wśród organizatorów. Do tych ostatnich dołączył magazyn ELLE Decoration…