Co wprowadzić do jadłospisu, aby mieć piękną i gładką skórę?

Odpowiednie odżywianie ma ogromne znaczenie dla urody. Nie da się zachować zdrowej i gładkiej skóry, nie dostarczając jej wszystkich niezbędnych składników mineralnych i witamin.

Jedząc zdrową żywność zapewniamy skórze miękkość, nawilżenie oraz promienny wygląd. Niektóre produkty mogą także zwiększyć naturalną ochronę skóry przed słońcem, zwiększając jej zdolność do odwrócenia szkód wywołanych przez promieniowanie UV.  Substancje odżywcze mają zdolność stymulowania produkcji kolagenu i elastyny, nawadniania komórek od środka, a nawet hamowania enzymów powodujących powstawanie zmarszczek.

Ochrona przed działaniem wolnych rodników i promieni UV

Warto do swojej diety wprowadzić substancje o działaniu antyoksydacyjnym i przeciwutleniającym, które wspomagają organizm w walce z wolnymi rodnikami poprzez ich wychwytywanie i neutralizowanie. Należą do nich:

Antocyjany – to barwniki roślinne (czerwone, niebieskie lub fioletowe). Chronią skórę przed szkodliwym działaniem promieni UV. Szczególnie bogate w związki antocyjanowe są owoce bzu czarnego, borówki czernicy, aronii, tarniny, porzeczki czarnej, bażyny, żurawiny, borówki, czerwona odmiana winogron, kwiaty hibiskusa.

Flawonoidy – to substancje roślinne o charakterze barwników, zwykle żółtych. Zapobiegają przedwczesnemu starzeniu się skóry i włosów.

Karotenoidy – to barwniki roślinne nadające kwiatom i owocom barwę żółtą i pomarańczową. Do najbardziej znanych i czynnych farmakologiczne związków należą: beta-karoten, likopen, luteina i zeaksantyna.

Katechiny i garbniki – to związki o właściwościach antyoksydacyjnych, zawarte m.in. w zielonej herbacie.

Witamina E – nazywana jest witaminą młodości, posiada nie tylko silne właściwości przeciwutleniające, ale również reguluje poziom wolnych rodników.  Witamina E obecna jest w produktach pełnoziarnistych, migdałach, olejach roślinnych tłoczonych na zimno, orzechach laskowych, jajach, warzywach zielonych np. w szpinaku czy w brukselce.

Selen – to jeden z koniecznych katalizatorów naszych własnych mechanizmów antyoksydacyjnych. Występuje przede wszystkim w zbożach, ryżu i mięsie.

Witamina C – znajduje się w większości roślin, szczególnie duże jej ilości zawierają owoce dzikiej róży, aronii i czarnej porzeczki. Doskonale działa na stan skóry. Zastosowana wewnętrznie oraz zewnętrznie wzmacnia organizm, redukuje przebarwienia i wyrównuje koloryt skóry. Posiada  właściwości antyoksydacyjne chroniące skórę przed działaniem wolnych rodników, ale także pobudza skórę do produkcji kolagenu, który odpowiedzialny jest za spoistość i jędrność.

Kwasy tłuszczowe omega-3 – zmniejszają stany zapalne w organizmie. Odpowiadają za nawilżenie skóry, jej blask i rozświetlenie. Są ważnym składnikiem błon komórkowych, przyspieszają regenerację skóry. Dzięki temu skóra staje się ona bardziej odporna na czynniki zewnętrzne, np. na szkodliwe promieniowanie UV, które przyspiesza starzenie się skóry.  Niedobór tego składnika to sucha, szorstka, zszarzała i łuszcząca się skóra. Kwasy omega-3 znajdują się w tłustych rybach, orzechach czy nasionach lnu. 

Warto także wzbogacić jadłospis w  produkty superfoods, które są naturalnym i bogatym źródłem witamin, minerałów i antyoksydantów. Przykładem takiej żywności mogą być:

  • jagody goji – wzmacniają organizm, poprawiają kondycję skóry, włosów i paznokci
  • woda kokosowa – wzmacnia skórą i poprawia jej elastyczność
  • nasiona chia – są bogatym źródłem białka i kwasów omega-3. Do tego działają nawilżająco, absorbując i zatrzymując w organizmie wodę. Są też źródłem żelaza, magnezu, fosforu i cynku, witamin z grupy B oraz wit. E. Dodatkowo zawierają dużo błonnika, więc stymulują metabolizm.
  • młody Jęczmień odznacza się silną aktywnością antyoksydacyjną – ze względu na zawartość specjalnego antyoksydantu (glikozylisowiteksyny), którego działanie przeciw wolnym rodnikom jest około 500 razy większe niż witaminy E. Dodatkowo substancje znajdujące się w młodym jęczmieniu wpływają na odbudowę DNA.

Woda

Nawodnienie organizmu jest jednym z kluczowych czynników gwarantujących zdrową i piękną skórę. Proces utraty wody zwiększa się wraz z wiekiem. Skóra po pewnym czasie traci elastyczność, co wpływa na pojawienie się zmarszczek.  Aby cieszyć się delikatną  i zdrową skórą musi być ona odpowiednio nawilżona. Dlatego tak ważne jest codzienne spożywanie wody od 1,5 do 2 litrów dziennie. Taka ilość zaspokaja minimalne zapotrzebowanie organizmu na wodę, a tym samym zapewnia odpowiednie nawilżenie skóry, co także poprawia jej wygląd.

*woda z cytryną = nawodnienie + działanie antyoksydacyjne (ze względu na obecność w cytrynie przeciwutleniaczy). Dodatkowe zalety wypijania wody z cytryną: wspomaga trawienie i oczyszczanie organizmu, wspomaga układ odpornościowy.

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o
POLECAMY:
Miłość. Czym jest miłość? Okazuje się, że nawet w przypadku tan fundamentalnego pojęcia jak miłość, każdy widzi ją nieco inaczej (a przynajmniej jeśli mowa jest…