Czy to co jemy może mieć wpływ na nasz nastrój?

Przewlekłe migreny, ospałość i przemęczenie mogą być objawem źle zbilansowanych posiłków. Badania potwierdzają, że to co jemy ma wpływ na nasze samopoczucie.

Mark Twain powiedział, że jedynym ze sposobów, aby zachować zdrowie, jest spożywanie tego na co nie mamy ochoty, picie tego czego nie lubimy i robienie tego co zupełnie nie sprawia nam przyjemności. Na szczęście prawda jest inna. Dzięki urozmaiconej diecie możemy wyczarować pyszne dania, które nie tylko będą pozytywnie wpływały na nasz nastrój, ale przede wszystkim będą zdrowe.

Często zdarza się, że nasze codzienne menu wygląda jak jedzenie dla 5-latka. Z powodu braku czasu, najczęściej sięgamy po węglowodany i słodycze, które nie dostarczają naszemu organizmowi cennego źródła witamin.

Pojawiające się braki witamin i składników odżywczych w naszym organizmie powodują, że odczuwamy gniew, jesteśmy sfrustrowani, pogarsza się również stan naszej skóry. To tylko część negatywnych działań, jakie możemy odczuwać poprzez niewłaściwe jedzenie. Odpowiednio zbilansowana dieta pomaga zachować równowagę psychiczną, a tym samym podnieść naszą intelektualną wydolność.

Gorsze samopoczucie? Co może być przyczyną?

Prawdą jest, że nastrój pogarsza przetworzone jedzenie pozbawione wartości odżywczych takie jak: smażone dania, napoje gazowane, a także słodkie ciasta.

Tylko odpowiednio zbilansowana dieta zapewnia klucz do sukcesu jakim jest zdrowie i doskonałe samopoczucie. W codziennym menu powinny znaleźć się proteiny, a także cukry złożone, warzywa, jeśli mięso to chude, owoce, a także produkty strączkowe bogate w błonnik. W diecie antystresowej nie można zapomnieć też o zdrowych tłuszczach np. omega – 3, które zwiększają przepływ kwi do mózgu i poprawiają zapotrzebowanie na tlen.

Z badań wynika, że mózg człowieka nie funkcjonuje poprawnie bez odpowiedniej dawki energetyka jakim jest glukoza. Niedobory cukru, mogą wywoływać hipoglikemię, czyli niedocukrzenie, które wiąże się ze spadkiem energii, ospałością, a także złym samopoczuciem.

Żeby nasz mózg, a tym samym cały organizm działał sprawnie musi produkować też odpowiednią ilość serotoniny, czyli neuroprzekaźnika, który znajduje się w każdej komórce układu nerwowego. Jeśli poziom tego hormonu jest obniżony, najczęściej odczuwamy spadek nastroju, który w następstwie przeradza się w przewlekły stres. Oprócz tego odczuwamy smutek, lęk, utratę koncentracji, a nawet wzmożoną skłonność do agresji. Można powiedzieć, że niedobór serotoniny wywołuje totalny chaos w naszym organizmie.

Serotoninę, czyli m.in. hormon szczęścia dostarczać możemy z odpowiednich produktów takich jak: ryby, orzechy, fasola, jajka i ryż. Bardzo ważne jest, aby w naszej diecie nie zabrakło również kwasów tłuszczowych. Są one niezbędne do prawidłowej pracy neuroprzekaźników. Regularne spożywanie siemienia lnianego, awokado i jaj, będzie pozytywnie wpływało na zwiększenie serotoniny, czyli na znaczną poprawę nastroju.

Niezwykle ważny w codziennej diecie jest też magnez. Choć najczęściej jego niedobory kojarzone są ze skurczami mięśni, brak w organizmie tego pierwiastka wpływa na wzmożony stres,  utrudnienia w zasypianiu, a czasami także bezsenność. Badania naukowe potwierdzają również, że niedobór magnezu powoduje nadmierną drażliwość i spadek nastroju, a nawet występowanie depresji. Cennym źródłem magnezu jest siemię lniane, a także olej lniany i ryby.

Woda

Woda jest eliksirem życia. Jeśli nie przyjmujemy jej w odpowiednich ilościach może dojść do odwodnienia, a to już skutkuje wieloma sygnałami bardzo niekorzystnymi dla naszego organizmu. Odwodnienie skutkuje zaburzeniem stężenia elektrolitów i minerałów, dlatego oprócz zaburzeń stricte metabolicznych odczuwalne są też zaburzenia somatyczne. Obronnym mechanizmem organizmu jest więc zmęczenie, rozdrażnienie i pogorszenie samopoczucia.

Oceń:

Dodaj komentarz

  Subskrybuj  
Powiadom o
POLECAMY:
Zdrowe i lśniące włosy są atrybutem kobiecości.  Kiedy fundujemy im dawkę ekstremalnych warunków, zamiast błyszczeć stają się matowe i przesuszone. Aby zawsze wyglądały pięknie i…