Je┼║dzisz samochodem? Mo┼╝esz mie─ç nawet 3 tysi─ůce z┼éotych wi─Öcej w portfelu! Jak oszcz─Ödzi─ç wiele, robi─ůc niewiele?

Jednoczesne oszcz─Ödzanie i dbanie o ┼Ťrodowisko przez kierowc├│w nigdy wcze┼Ťniej nie by┼éo tak proste. Eco-driving oraz nowa jako┼Ť─ç i rodzaj aut poruszaj─ůcych si─Ö po drogach to perspektywa zdrowszej i bogatszej przysz┼éo┼Ťci. Dzi─Öki temu domowy bud┼╝et mo┼╝e by─ç rocznie wy┼╝szy nawet o kilka tysi─Öcy z┼éotych.

Wymuszanie pierwsze┼ästwa, przyspieszanie przed sygnalizacj─ů ┼Ťwietln─ů oraz w innych nieuzasadnionych momentach, gwa┼étowne hamowanie ÔÇô to realia polskich dr├│g. Nie od dzi┼Ť wiadomo, ┼╝e kierowcy w Polsce bywaj─ů impulsywni. Istnieje jednak rosn─ůca grupa zmotoryzowanych, kt├│rzy prowadz─ů auto w zupe┼énie inny spos├│b. Cz─Ö┼Ť─ç z nich zaprzyja┼║ni┼éa si─Ö ju┼╝ z eco-drivingiem, id─ůc ┼Ťladem koleg├│w z Europy Zachodniej i Skandynawii, uchodz─ůcych za pionier├│w w tej dziedzinie.

Kilka prostych zasad eco-drivingu

Wok├│┼é eco-drivingu utar┼éo si─Ö sporo mit├│w i komentarzy niecierpliwi─ůcych si─Ö na drodze kierowc├│w. Nie ka┼╝dy akceptuje styl polegaj─ůcy na sta┼éym utrzymywaniu pr─Ödko┼Ťci, cho─ç wbrew opinii, wcale nie jest on wolny. Na drodze ekspresowej tempo idealne to 90-120 km/h, (ju┼╝ np. 140 km/h zwi─Öksza zu┼╝ycie paliwa a┼╝ 20 proc.!), a w mie┼Ťcie 50-60 km/h. Aby jazda by┼éa ekologiczna i ekonomiczna, przez ca┼éy czas nale┼╝y dba─ç o p┼éynno┼Ť─ç poruszania si─Ö auta. Eco-driving opiera si─Ö te┼╝ na przewidywaniu sytuacji na drodze i w miar─Ö mo┼╝liwo┼Ťci hamowaniu silnikiem przy redukuji biegu na ni┼╝szy oraz delikatnym popuszczaniu sprz─Ög┼éa. Dlatego te┼╝ zak┼éada spory dystans auta z przodu (nawet 30-50 metr├│w). Je┼╝eli musi nast─ůpi─ç dynamiczne przyspieszanie, powinno odbywa─ç si─Ö ono na 3/4 gazu. Zasady s─ů r├│wnie┼╝ istotne przy ruszaniu ÔÇô przed jazd─ů nie nale┼╝y rozgrzewa─ç silnika, a samoch├│d warto gasi─ç nawet na najkr├│tszy przystanek. Jednocze┼Ťnie trzeba pami─Öta─ç, ┼╝e zb─Ödne obci─ů┼╝enie, klimatyzacja i stan techniczny pojazdu te┼╝ maj─ů znacz─ůcy wp┼éyw na oszcz─Ödno┼Ťci i tak np., niedopompowane ko┼éo mo┼╝e zwi─Ökszy─ç zu┼╝ycie paliwa nawet o 10%, a klimatyzacja na dystansie 100 km przy je┼║dzie 50 km/h zu┼╝ywa ok. 0,3-0,4 l paliwa wi─Öcej.

EcoDriving

Czy naprawd─Ö oszcz─Ödzisz na wakacje?

Rekord zu┼╝ycia paliwa to 1,58 litra  na 100 km i ustanowili go Polacy. Oczywi┼Ťcie to ile ostatecznie mo┼╝na oszcz─Ödzi─ç jest w sporej mierze kwesti─ů bardzo indywidualn─ů i zale┼╝y od rodzaju oraz stanu technicznego samochodu, pory roku, konkretnej trasy, a tak┼╝e warunk├│w atmosferycznych, niemniej oszcz─Ödno┼Ť─ç zawsze  jest zauwa┼╝alna – Zwykle jest to oko┼éo 20%, ale bywaj─ů kierowcy, u kt├│rych zu┼╝ycie na tej samej trasie mo┼╝e zmale─ç nawet o ponad 30%. Warto jednak odwr├│ci─ç punkt odniesienia i powiedzie─ç, o ile mo┼╝e wzrosn─ů─ç zu┼╝ycie paliwa w stosunku do jazdy oszcz─Ödnej. Okazuje si─Ö, ┼╝e to bardziej przemawia, je┼╝eli powiemy, ┼╝e zu┼╝ycie mo┼╝e wzrosn─ů─ç nawet o 50% – przekonuje dr in┼╝. Jaros┼éaw Kobry┼ä, ekspert ds. transportu i ochrony ┼Ťrodowiska Wy┼╝szej Szko┼éy Bankowej w Chorzowie i Katowicach.

Warto┼Ťci procentowe ┼éatwo przekszta┼éci─ç w konkretne kwoty. Ograniczenie spalania tylko o litr przy ┼Ťredniej 30 tys. km/rok daje ok. 1500 z┼éotych oszcz─Ödno┼Ťci w skali roku. Tymczasem mo┼╝na oszcz─Ödzi─ç nawet i 2 litry. W├│wczas rocznie przy 30 tys. km mo┼╝na zyska─ç a┼╝ 3000 z┼éotych! – Moje kilkuletnie obserwacje na trasie 300 km Katowice-Pozna┼ä tym samym samochodem wykaza┼éy zu┼╝ycie przy je┼║dzie ÔÇ×ekoÔÇŁ niewiele ponad 4 l/100 km i nawet ponad 6 l/100 km przy je┼║dzie, podczas kt├│rej czas by┼é priorytetem. Ostatecznie jednak r├│┼╝nica w czasie to oko┼éo 10%, a sumaryczna r├│┼╝nica to o 6 litr├│w wi─Öcej na tej trasie. Zak┼éadaj─ůc cen─Ö paliwa 5 z┼é jest to strata 30 z┼é, czyli 10 z┼é/100 km ÔÇô uzupe┼énia dr in┼╝. Kobry┼ä.

Liczby te staj─ů si─Ö jeszcze bardziej wymowne w przypadku podsumowania koszt├│w flot ÔÇô s─ů to ju┼╝ cz─Östo dziesi─ůtki tysi─Öcy z┼éotych rocznie, w zale┼╝no┼Ťci od ilo┼Ťci aut. Grubszy portfel nie jest jednak jedyn─ů zalet─ů eco drivingu.

Mo┼╝liwo┼Ťci eko-nauki coraz wi─Öcej

Ten ekonomiczny styl jazdy jest ju┼╝ nie tylko trendem, ale r├│wnie┼╝, ze wzgl─Ödu na stan zanieczyszczonego powietrza w Polsce, konieczno┼Ťci─ů. O lepsze ┼Ťrodowisko i czyste powietrze walczy pa┼ästwo, firmy oraz liczne organizacje. Od 2014 roku szko┼éy nauki jazdy edukuj─ů m┼éodych adept├│w z zakresu technik ekologicznych, a egzaminatorzy w wojew├│dzkich o┼Ťrodkach ruchu drogowego wymagaj─ů ich znajomo┼Ťci. Kierowcy starszej daty mog─ů natomiast korzysta─ç ze szkole┼ä organizowanych przez urz─Ödy miejskie, szko┼éy nauki jazdy, a tak┼╝e coraz cz─Ö┼Ťciej inne jednostki z bran┼╝y motoryzacyjnej. Na takie zaj─Öcia mo┼╝e uzna─ç nawet do 80% dofinansowania pochodz─ůcego z funduszy Unii Europejskiej. Czasem udaje si─Ö z nich skorzysta─ç r├│wnie┼╝ za darmo.

Filozofia marki od dawna zmierza w kierunku maksymalizacji ekologicznych wdro┼╝e┼ä, tak globalnie, jak i lokalnie. Nie tylko wprowadzamy na rynek coraz wi─Öcej samochod├│w hybrydowych, ale i wci─ů┼╝ staramy si─Ö przekonywa─ç kierowc├│w do eco-drivingu, bo wiemy, jak jest to potrzebne. Niedawno takie zaj─Öcia zorganizowali┼Ťmy dla naszych fan├│w i nawet do┼Ťwiadczeni kierowcy byli zdziwieni, jak wiele pope┼éniaj─ů w tym zakresie b┼é─Öd├│w ÔÇô m├│wi Dominika Bo┼äkowska, W┼éa┼Ťciciel Toyota Bo┼äkowscy.  – Tymczasem zmiana kilku nawyk├│w, wdro┼╝ona przez ka┼╝dego z nas, mo┼╝e przynie┼Ť─ç globalne zmiany. Wierzymy, ┼╝e nies┼éabn─ůca edukacja z zakresu eco-drivingu oraz stale rosn─ůca na drogach liczba ekologicznych i ekonomicznych aut, takich jak np. hybrydy, poprawi jako┼Ť─ç ┼Ťrodowiska i powietrza, a tak┼╝e zasobno┼Ť─ç naszych portfeli ÔÇô dodaje Bo┼äkowska.

Je┼║dzisz samochodem? Mo┼╝esz mie─ç nawet 3 tysi─ůce z┼éotych wi─Öcej w portfelu! Jak oszcz─Ödzi─ç wiele, robi─ůc niewiele?
5 (100%) 1 głosów

Dodaj komentarz

  Subskrybuj  
Powiadom o
POLECAMY:
Je┼Ťli kto┼Ť nie ma jeszcze sprecyzowanych plan├│w na najbli┼╝szy weekend, to niech wpadnie koniecznie na Veganmani─Ö. W Warszawie odb─Ödzie si─Ö kolejna edycja tej imprezy -…