Joga – praktyka dla ciała i ducha

Hype- z tym od jakiegoś czasu wiąże się używanie dźwięcznie brzmiącego terminu joga. Przy całym szumie z nią związanym musi być w niej jednak coś bardziej pociągającego niż sam fakt popularności czy siedzenie ze skrzyżowanymi nogami i skręcanie ciała w surrealistycznych pozach.

Zakorzeniona w filozofii indyjskiej joga to przede wszystkim starożytna metoda relaksu oraz swoiste doświadczenie duchowe. W ciągu ostatnich pięciu lat praktyka jogi stała się właściwie wszechobecna. W ofercie klubów fitness znaleźć można jogę grupową, indywidualną, wersję dynamiczną, klasyczną, a nawet eklektyczną. Chociaż niektórzy nadal postrzegają jogę jako praktykę zarezerwowaną dla duchowych eksploratorów i apologetów wewnętrznego spokoju, to jednak przez wielu Polaków uznana została za alternatywny sposób na wzmocnienie, zwiększenie wytrzymałości i napięcia ciała. I jest to w pełni uzasadnione!

Jaka joga dla kogo

Wielu ekspertów fitness uznaje jogę za wartościową część szkolenia funkcjonalnego. Trening funkcjonalny (zwany także ćwiczeniem funkcjonalnym) stał się popularnym określeniem w branży fitness, wykorzystywanym w programach dla sportowców wyczynowych oraz rekreacyjnych. Trening funkcjonalny koncentruje się na wytrzymałości, sile i koordynacji celem umożliwiania jednostkom maksymalizacji wydajności w codziennych ćwiczeniach. W rutynowym treningu siłowym uwzględnienie martwego ciągu (doskonałe ćwiczenie wzmacniające mięśnie pleców i ud) może pomóc zmniejszyć prawdopodobieństwo kontuzji i napięcia w prostym ruchu, takim jak np. pochylenie się, aby związać but. Podobnie joga może funkcjonalnie rozwinąć ciało poprzez poprawę zdolności organizmu do interpretowania i reagowania na sygnały nerwowe wysyłane między mięśniami a mózgiem. Zwiększona interakcja umysłu, nerwów i mięśni powoduje płynniejsze ruchy ciała i szybką korektę w nieoczekiwanych sytuacjach (np. podczas potknięcia się o krawężnik).

Jaka joga dla kogo?

Praktyka jogi podzielona jest zwykle na pozycje lub asany. Postawy kierują się oddechem i koncentrują na użyciu siły rdzenia (mula bandha), aby przenieść energię (prana) przez ciało. Ponieważ istnieje wiele różnych szkół jogi, wyzwaniem może okazać się ustalenie, która odpowiednia będzie dla ciebie. Poniżej więc krótki przewodnik:

1. Ashtanga – joga dynamiczna. Szybkie ćwiczenia oparte na vinyasie (łączenie ruchu z oddechem) z ustaloną sekwencją pozycji. Ashtanga skupia się na przenoszeniu energii i tworzeniu ciepła w ciele. Może okazać się rygorystycznym treningiem, bądźcie więc przygotowani na intensywne pocenie się!

2. Jivamukti pochodzi ze studia jogi w Nowym Jorku. Zakłada bardzo szybkie tempo. Wykorzystuje styl ashtanga yoga, ale zawiera również intonowanie, śpiewanie odczytów i medytację.

3. Iyengar – jest zwykle znacznie wolniejszą praktyką, kładzie nacisk na bezruch i precyzyjną formę każdej postawy. Koncentruje się na braku równowagi ciała i uzyskaniu spokoju. Praktyka Iyengara często zawiera rekwizyty, takie jak paski, bloki czy podpórki, aby pomóc osobie niezdolnej do samodzielnego wykonywania postawy uzyskać pełną korzyść z asany.

4. Bikram – zwana także „gorącą” jogą. Ma na celu sprawić, abyście obficie się spocili. Zajęcia Bikram odbywają się w ogrzewanych pomieszczeniach o temperaturze około 100 stopni. Praktyka rozgrzewa ciało od zewnątrz i od środka.

5. Kundalini – składa się z szybkiego oddechu, odpowiednich postaw, intonowania i medytacji. Używając powolnych i celowych ruchów, koncentruje się na przenoszeniu energii przez ciało w celu wzmocnienia świadomości. Termin Kundalini jest również używany do opisania energii świadomości. Teoria mówi, że poprzez jogę i medytację budzi się w tobie kundalini i pomaga ci odkryć uśpioną dotąd wewnętrzną świadomość.

6. Kripalu integruje umysł, ciało i ducha w trzech etapach: świadomej praktyki, świadomego poddania się i medytacji w ruchu. Promuje duchowe uzdrawianie, wywołując świadomość fizycznego, umysłowego i emocjonalnego doświadczenia. Praktyka składa się z pozycji, które tonują mięśnie, poprawiają przepływ krwi oraz pobudzają umysł i ciało.

Przy tak wielu stylach jogi i rosnącej popularności tej dyscypliny, kluby fitness i niezależne studia zaczęły łączyć je, tworząc nowe jej odsłony (joga regeneracyjna, sportowa, rehabilitacyjna etc.). Możesz także natknąć się na hybrydowe zajęcia fitness, które zawierają techniki jogiczne: jogogi (połączenie jogi i pilates), spin joga czy joga dla dzieci.

Regularne praktykowanie jogi daje szansę na pozytywną i długofalową transformację fizyczną i psychiczną, ale tylko metodą prób i błędów dojdziesz do tego, jaki jej rodzaj jest najlepszy dla Ciebie.

Joga – praktyka dla ciała i ducha
5 (100%) 1 głosów

Dodaj komentarz

  Subskrybuj  
Powiadom o
POLECAMY:
Kobiety skłonne są wydać setki złotych na dobre kosmetyki. A gdyby tak zajrzeć do własnej kuchni i wyczarować specyfik, którego koszt wynosi mniej niż 2…