Witamina B12 – tylko dla wegan?

Mało znana i bardzo niedoceniana. Z reguły najwięcej wiedzą o niej osoby preferujące dietę w 100% roślinną (wegańską), które restrykcyjnie przestrzegają jej suplementacji. Dlaczego?

Witamina B12 pochodzi głównie z bakterii wytwarzanych przez mikroorganizmy w glebie. Niegdyś otrzymywaliśmy ją z wody pitnej i jedzenia niemytych warzyw pochłanianych naprędce wprost z ziemi. To było jednak 500 lat temu. Aktualnie wszystko ma być sterylne.

Chcemy jeść zdrowo, więc zmywamy brud z produktów. Niestety, podczas procesu intensywnego czyszczenia pozbywamy się zarówno złych, jak i dobrych bakterii. W tym właśnie witaminy B12 –  niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Jej działanie jest nie do przecenienia. Świetnie wpływa na zarówno na kondycję fizyczną, jak i samopoczucie. Koi nerwy, stabilizuje nastrój, wzmaga odporność na stres, poprawia apetyt i chroni przed takimi chorobami jak Alzheimer. Naukowcy odkryli zależność między witaminą B12 a zdrowiem psychicznym – witamina B12 bierze udział w procesie syntezy serotoniny – neuroprzekaźnika, który działa antydepresyjnie.

Witamina B12

O ile witaminę B12 można znaleźć w żywności pochodzenia zwierzęcego, o tyle nie jest ona syntetyzowana przez rośliny. Dlatego też osoby będące na diecie wegańskiej są zmuszone suplementować ją, aby móc normalnie funkcjonować. Oczywiście, spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego nie oznacza, że wszystkie potrzeby żywieniowe są automatycznie zaspokajane. Nawet jeśli jesz mięso, jesteś podatny na niskie poziomy B12. W jednym i drugim przypadku niedobory witaminy B12 mogą okazać się bardzo niebezpieczne w skutkach.

Objawy niedoboru witaminy B12

Zwykle przypominają objawy wielu innych typowych chorób. Najczęstsze i najbardziej charakterystyczne z nich to:

– bladość skóry z ogniskami bielactwa

– bolesne owrzodzenia w kącikach ust

– bóle głowy

– zawroty głowy

– ogólne osłabienie

– brak apetytu

– utrata smaku

– utrata wagi

– biegunki

– zaparcia

– nudności

– niestabilność chodu

– osłabienie wzroku

– drgawki

Równolegle do objawów somatycznych pojawiają się: zaburzenia depresyjne, stany lękowe, gwałtowne zmiany nastroju, zaburzenia poznawcze – typowe dla niektórych chorób psychicznych. Znane są też przypadki ostrych psychoz z powodu niedoboru witaminy B12.

Aby nie dopuścić do stanu skrajnego wyczerpania, powinniśmy starać się przyjmować odpowiednią dawkę witamin B12 codziennie. Pozwoli to uchronić nasz organizm przed komplikacjami związanymi z niedoborem i ciężkimi powikłaniami, które wywołuje. Apteki oferują szerokie spektrum wyboru odpowiednich suplementów. Raczmy się nimi niezależnie od preferencji żywieniowych.

Witamina B12 – tylko dla wegan?
4 (80%) 2 głosów

Dodaj komentarz

  Subskrybuj  
Powiadom o
POLECAMY:
Występują w kosmetykach, lekach i żywności. Mają właściwości bakteriobójcze i zabezpieczają produkt przed pleśnią, powodują, że produkt się nie psuje. Ale czy parabeny w kosmetykach…